Kirola, zientzia eta berrikuntza izan dira gaur FIRST LEGO League Euskadi 12. edizioko finaleko protagonistak, Berrikuntzaren Euskal Agentziak, Innobasquek, Deustuko Unibertsitatearekin, Donostiako Sustapenarekin eta Mondragon Unibertsitatearekin batera antolatzen duen hezkuntza-programakoak. Hitzordua Bilbon, Donostian eta Arrasaten izan da aldi berean, eta Euskadiko 33 ikastetxetako 10 eta 16 urte bitarteko 400 ikaslek hartu dute parte. Ekitaldi honetako erronka tematikoaren alde egin dute: jokoa eta kirola berrasmatzea, gizarte aktiboagoa lortzeko.
Edizio honetan, berrikuntza eta segurtasuna eskutik joan dira une oro, finalean berme soziosanitario guztiak betetzeko. Aurreko edizioetan ez bezala, aurten finala ez da jendearentzat irekita egon, eta parte hartu duten 45 taldeak hiru egoitzen artean banatu dira, bakoitzari 15 talde esleituz. Horiei aurretik deitu zaie, burbuila multzoei eusteko eta elkarren arteko kontaktua saihesteko.
Horrela, orduro lau talde igaro dira egoitza bakoitzetik FIRST LEGO Leagueko nazioarteko erakundeak proposatutako erronka tematikoaren inguruan egindako lana defendatzeko, eta erronka bera munduko parte-hartzaile guztientzat. Erronka hori hiru defendatzeko hiru esparru izango dituzte oinarri: erronka tematikoari erantzuteko garatutako berrikuntza-proiektua, programatu duten Lego Mindstorms robotaren jokoa, eta FIRST LEGO League balioen erakustaldia, hau da, aurkikuntza, berrikuntza, inpaktua, inklusioa, lankidetza eta dibertsioa.
Egoitza bakoitzeko bi sailkatu
Euskadiko FIRST LEGO Leagueko aurtengo berrikuntza handienetako bat Twitchen denboraldi honetan gertatutako guztiaren inguruko saio bat ematea izan da, eta hiru egoitzetako bakoitzarekin bat egin du talde irabazleak iragartzeko. Egoitza bakoitzean, bi talde sailkatu dira Estatuko finalerako, defendatu behar zuten erronkaren hiru esparruetan osoena dena eta proiektu berritzaile onena aurkeztu duena.
Deustuko Unibertsitatearen egoitzan, Bilbon; Portugaleteko Santa Maria Ikastetxeko Edurobotic Mercurio izan dira irabazleak, (proiektu osoena); eta Portugaleteko Santa Maria Ikastetxeko Edurobotic Hermes ere bai, (proiektu berritzaile onena).
Edurobotic Hermesek aurkeztu duen berrikuntza-proiektua adimen artifizialeko sistema bat da, itsuek kirola egin ahal izateko. Itsuek askoz muga gehiago dituzte kirola egiteko eta kirola egiteko orduan. Oinez ibiltzea, running-a egitea edo atletismo-probak, hala nola abiadura eta hondo lasterketak, nahiko jarduera errazak dira; izan ere, ez dute beste kirol batzuetako zailtasunik, baloiek eta abarrek esku hartzen baitute. Pertsona baten laguntza behar da, gidariarena, itsuaren ondoan korrika egin behar duena, eskuak soka baten bidez lotuta dituela. Berrikuntza proiektuan, itsuak gidariaren menpe egoteko beharretik "askatu" nahi izan dituzte. Mendekotasun horrek, garrantzirik gabeko zerbait irudi dezakeen arren, askoz gehiago gordetzen duela uste dugu.
Bere soluzioa PiTracker deitzen da. Gailu hau sare neuronalez eta irudien ezagutzaz baliatzen da itsuari bere ibilbidean zehar gidatzeko. Itsuek gorputz-adarraren aurrealdean eraman beharko dute PiTracker, egiten ari diren ibilbidea "ikusteko" moduan, eta soinu-aginduen bidez gidatuko du erabiltzailea.
Horrela, sei taldeek Euskadi ordezkatuko dute ekainean egingo den FIRST LEGO Leagueko Estatuko finalean, non nazioarteko txapelketetarako plaza bat lortzeko aukera izango duten.
FIRST LEGO League EXPLORE: txikienentzako txapelketa
FIRST LEGO League txikienentzako txapelketak bi kategoria bereizten ditu: challenge, 10 eta 16 urte artekoa, eta Explore, 6 eta 9 urte artekoa. Azken horrek aukera ematen die txikienei hezkuntza programarekin lehen harremana izateko.
Explore kategoriako euskal finala apirilaren 30ean izan zen eta 45 taldetan banatutako 250 neska-mutilek parte hartu zuten. Osasun-segurtasuna bermatzeko, aurten Explore txapelketak ikastetxeetan eta eskola-orduetan egin dira, eta taldeak burbuilaz beteta daude. Parte-hartzaileen familiak ezin izan dira ikastetxeetara hurbildu txapelketak bertatik bertara ikustera, baina streaming bidez jarraitu ahal izan dute jardunaldia. Ikastetxeek Innobasqueren eta hiru antolatzailekideen laguntza izan dute.
Horrela, ikastetxe bakoitzari hiru egoitzetako bat esleitu zitzaion, prozesu osoan zehar haien esku egongo zena eta txapelketa antolatzeko behar ziren materialak emango zizkiona.
First Lego League: Euskadiko babesa
FIRST LEGO League Euskadi STEAM hezkuntza-programa da, Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak sustatzen duen STEAM Euskadi hezkuntza-estrategiaren parte dena. FIRST LEGO League Euskadiren 12. edizio honek Eusko Jaurlaritzako Hezkuntza Sailaren, Arabako Foru Aldundiaren, Bizkaiko Foru Aldundiaren, Gipuzkoako Foru Aldundiaren eta Euskaltel Fundazioaren laguntza izan du, baita Scientia fundazioarena eta Robotix eta Correosena ere bai, estatu mailan.
Hiru antolatzaileetako bakoitzak, era berean, hezkuntza programarekin bat egin duten erakundeen laguntza izan du, bere txapelketaren babesle gisa. Deustuko Unibertsitateak BBK eta Ausolan erakundeen babesa izan du; Donostiako Sustapenak (Donostiako Udaleko Garapen Ekonomikorako Elkartea) Tecnun Universidad de Navarra, Eureka! Zientzia Museoa, Bunt Planet, Educa Reality, Ausolan, Easo Politeknikoa, Bengoa Audiovisuales eta Fnac; eta Mondragon Unibertsitatearen babesleak Laboral Kutxa, Ulma, Fagor, Ikerlan, Maier, Batz, Ausolan, Arrasateko Udala, Erreka, Dominion eta Athlon izan dira.
Nabarmentzekoa da, gainera, Innobasquek antolatzen duen prestakuntza-tailerren zikloa, ikasleek zuzenean ikus dezaten ikertzaileen, zientzialarien, teknologoen eta erronka tematikoaren esparruan lan egiten duten adituen lana. Ziklo hori bakarra da Estatu osoan, eta aurten online egin da, erakunde hauei esker: ATHLON, BCAM, Real Sociedad Fundazioa, Mugikon, Tecnalia, Euskal Herriko Unibertsitatea eta Vifit Training.
Era berean, boluntarioen laguntza ere funtsezkoa izan da, berriz ere, finalean. Bai hiru egoitzetan, bai ikastetxeetan, apirilaren 30ean, epaile eta arbitro gisa jardun dute, eta giro adiskidetsu eta dibertigarrian egin dute eguna.